Nagel Guide: Problem-Lösning

Bild: L`Oreal

Naglar som spricker, missfärgas, där nagellacket inte håller. Naglar kan vara orsaken till många av våra makeup-relaterade frustrationer. Jag har försökt att samla några av de bästa råd och lösningar på de vanligaste problemen i detta inlägg.

Brutna naglar
Om dina naglar går lätt sönder så är problemet är relativt lätt att lösa med en nagelhärdare. Det finns flera olika märken som fungerar. Glöm järn, kalcium och allt nonsens. Den enda ingrediens som fungerar här är formaldehyd. Ja, det är en kemikalie som är giftigt i höga koncentrationer, men det anses säkert av bland andra EU-myndigheter som säker för användning i de koncentrationer att använda i nagelprodukter. Däremot kan du vara allergisk mot det, och det är uppenbarligen en helt annan historia. Men det är det enda du kan gnugga på dina naglar, vilket gör dem starkare. Överdriven användning av formaldehyd kan göra naglarna blir spröda och sköra, så var försiktig. Jag använder en produkt med en lämplig mängd, och det fungerar utmärkt.

Använd en produkt som OPI Nail Envy Matte, Sally Hansen Miracle Cure eller Mavala nagelhärdare, som alla innehåller formaldehyd och härdar naglarna. Använd dem ensam eller som baslack under ditt nagellack.

Nageldelning
Nagelklyvning är ett annat problem än vanliga trasiga naglar. Med en delad nagel, jag tror att naglarna "skalar" av lagren. Detta beror på att dina naglar är torra och utan olja. Naglar består av flera lager av plattorna med ett lager av olja mellan varje lager. Och om oljan torkar så börjar varje platta för att lyfta och flaga av.

Så du måste lägga till dina naglar olja regelbundet. Vilken olja som helst fungerar, kroppsolja eller nagelolja kan göra det och ingen är bättre än den andra.

Ett annat bra behandling av den typ av naglar är Mavala Nail Shield och Nailtiques Formula # 2, den senare kan köpas enkelt och billigt på Ebay.

Missfärgade naglar
Missfärgade naglar orsakas ofta av en av två saker. Nagellack missfärgar nageln, och därför bör du alltid använda ett Basecoat för att skydda naglarna från färgning. Mörkt nagellack kan missfärga nageln i den färg de har, men alla nagel lacker innehåller också ett ämne som kan göra naglar gula. Därför: Använd ett baslack.

Dessutom kan missfärgning utav naglar orsakas av en svampinfektion i naglarna eller liknande, i vilket fall så bör det kontrolleras av din läkare.

Nagellack som inte håller
Nagellack som inte håller, det känner vi alla till. Ofta hör jag folk klaga på att det-o-det märket inte håller särskilt länge. Men med en baslack och överlack, så håller praktiskt taget alla nagellack längre. Det brukar har mer att ditt baslack och topplack att göra, än vilket nagellack det är.

Dessutom är AochO att se till att dina naglar är rena och torra innan du lägger på lack. Det värsta du kan göra är att gnugga händerna i en fet handkräm innan du sätter på nagellack. Naglarna ska vara rena och torra, och därför är det en god idé att förbereda dem för att avfetta dem först med en bomullstuss med nagellacksremover på innan du sätter på nagellack.

Nagellack som inte torkar
Jag anser att det är en naturlag, men precis när jag gjort en komplett manikyr på mig själv, så måste jag använda toaletten. Det slår aldrig fel...

Lyckligtvis använder jag ett topplack som heter Sechse Vite (finns på bl.a eleven.se). Det är en speciell typ som du sätter på direkt, medans nagellacket är fortfarande ganska blött, då torkar det med det samma (nästan).

Ett annat tips är Drip Dry från OPI, som är en produkt i en pipett som du droppar på toppen av din färg, vilket också gör att den torkar direkt.

Frasiga nagelband

Nagelband är känsliga och ska behandlas som sådana. Ta det försiktigt med dom, och om du absolut ska knuffa ner dom, så gör det sällan och var försiktig och använd rätt verktyg.

 

Det du däremot kan göra till en god vana, är att vårda dina nagelband. Olja är bra, men en fet kräm är ännu bättre, och vilken som går bra. Min Decubal Lips & Dry Spots Balm, som jag alltid har liggandes används till läpparna är perfekt till nagelbanden, och så kommer jag ihåg att använda den när jag ändå har den till läpparna.

Jag har haft många nageloljor liggandes, och dom blir aldrig använda, för jag glömmer dom. men det här fungerar perfekt och mina nagelband är mjuka och fina.

//LIN

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0