Inte använda foundation på bröllopsdagen

Kristin: Hej! Jag har rätt fin hy och använder aldrig foundation el liknande. Men vissa dagar är den förstås ojämnare än andra och skulle så vara på bröllopsdagen vill jag ha nåt att jämna ut den med. Vill alltså ha kvar de naturliga färgskiftningarna i hyn men jämna ut smårynkor, porer etc. Kan man använda primer utan något på? Vilken rekommenderar du då i så fall? (Jag vill använda så lite produkter som möjligt eftersom jag inte gillar att ha smink på mig) Har också läst om tinted moisturizer som jag tycker kan verka vara nåt men nästan alla innehåller spf. Ska jag skippa det?

Hej Kristin! Grattis till ditt kommande bröllop!
Många med dig har liknande "problem" och det är inte helt lätt att veta vilket smink man ska köra på då.
Mitt första tips till dig och alla andra är en produkt som heter MAC Face and Body Foundation. Problemet med denna är att den endast går att köpa i s.k Pro-stores. Och en sådan finns inte i Sverige men känner man någon som bor utomlands så som Usa lr UK så kan man be att någon skickar den till en. MAC FaB är en vattenbaserad och vattenresistent foundation. Att den är vattenbaserad gör att den känns lätt och fin på huden, och den är oerhört lätt att arbeta in.
Mitt andra tips är att använda en ansiktsprimer såsom Smashbox Photofinish Primer (ca 375sek) eller MAC Prep+Prime (ca 235sek) för att sedan applicera ett passande puder. Det som jag använder mest är Chanel Loose Powder (ca475sek).

UPPDATERING!!: MAC Face & Body säljs nu på MAC i Sthlm, så bor ni där vet ni vart ni kan vända er.


MAC Face&Body Foundation


Smashbox Primer (finns både som vanlig och oljefri)


MAC Prep+Prime



Chanel Loose Powder

Hoppas du fått lite svar på din fråga. Har du fler så är det bara att hojta till. Lycka till!!

//LIN

Kommentarer
Postat av: mamma82

Haha, varsågod ;) Är otroligt störande när man inte kan komma på vem en skådis är eller vad den heter... Tog en liten stund innan jag kom på att det var hon, men både Gladiatorn och Djävulens Advokat har gått på tv nyligen och jag såg henne när jag zappa förbi. Gillar dessutom Djävulens advokat väldigt mycket! =)

Sov gott då!

2011-12-10 @ 01:35:00
URL: http://mamma82.devote.se
Postat av: Alexandra

Tack för alla dina tips!



Nu har jag varit och kollat på massor av foundations och puder och det där pudret från Chanel som du skriver om är ju jätteglittrigt!! Det är väl ingen höjdare vid fotograferingar då va? Jag köpte ett annat till slut. Sedan pratade jag med en annan MUA i Australien och hon sa att det är bara foundations med SF15 eller högre som är i riskzonen för att framkalla "white face". Jag har också letat och letat men det verkar inte finnas foundation helt utan solskyddsfaktor. Det lägsta jag hittills hittat är SF10. Håller du med denna MUA eller har du andra erfarenheter?



Fortsätter att följa bloggen med spänning!

2011-12-11 @ 12:47:15
Postat av: Lin

Alexandra



Vet att Chanels puder ser glittrigt ut på handen men blir superbt på huden. Hör på Kicks lr Åhlens om du kan få ett test med dig hem för att testa. Är värt hela sitt pris i guld :)



När det kommer till solskydddsfaktorn så är det från person till person. Vissa som använder produkter med SPF lägre än 15 fungerar super andra blir vita. Enligt rykten så har vissa märken har ändrat sin formula i vissa produkter för att dom ska vara fotovänliga, dock är jag inte hundra på vilka som är ok än. (Dock lovar jag att kolla upp det mer grundligt. Hojtar till när jag vet mer i frågan.) Jag rekommenderar er hellre att inte köra på SPF för att ni (och jag för den delen) ska vara på den säkra sidan. Vill att bilderna ni tar ska vara bra :)



Foundations finns i mängder som inte har solskydd bl.a:

Illamasquas New skin base foundation

Make up Stores flytande foundation

Lóreals True Match

Clinique Superbalanced makeup

Lancome Teint Idole Ultra m.fl



Hoppas du blivit lite mer klok med mina svar.



//LIN

2011-12-11 @ 18:01:58
URL: http://theotherc.blogg.se/
Postat av: Kristin

Hej! Tack för svar!

Jag kan få skickat från USA och blev rätt sugen på den MAC foundation du skrev om ovan. Hur väljer jag rätt nyans?

Har läst att man ska fixera foundation med puder och sen fixspray, gäller det för denna också? Låter ju som att det kan kännas rätt tungt...

2011-12-13 @ 12:11:25
Postat av: Lin

Kristin:



För att välja rätt nyans så måste du först veta om du har en kall eller varm underton. I MACs värld så är den den som har röda pigment varm och den som har gula kall, dvs tvärtom från resten av makeupvärlden. Sedan utgår du från siffrorna. Nr1 är den ljusaste och nr9 är mörkast.

När det kommer till fixering så är det beroende på vilken hudtyp du har. Har du lätt för att bli oljig så behöver du ett puder över hela ansiktet och ev. ett puder för att ta bort överskott av olja som kan komma fram under din stora dag. Tillhör du den torra skaran så räcker det med ett puder i t-zonen (panna, näsa och haka) för att fixera. Fix-spray använder jag endast om man känner för en uppfräshning lr om man är ovanligt torr i huden.

Använder man högkvalitativa produkter med rätt teknik så blir resultatet superbra. Dock får man räkna med att det känns annorlunda jämfört med om man inte har någon makeup alls.

Lycka till!



//LIN

2011-12-13 @ 14:16:53
URL: http://beautybylin.blogg.se/
Postat av: Lin

Kristin:

Ska säga också att MAC har beteckning NC och NW, dom står för "Neutral Cool" och denna används utav personer som är gula, "Neutral Warm" används utav personer som är rödaktiga.

När det kommer till Face & Body så finns det i N och C. Som står för neutral och cool. Och är du då röd så använder du dig utav N (neutral).

Hoppas jag inte rört till det för dig nu :)

Lägger upp ett inlägg här snart så du kan se det i ett diagram....

2011-12-13 @ 18:06:51
URL: http://beautybylin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0